Údržba autobaterií
Nejprodávanější
Drtivá většina dnešních motorových dopravních prostředků potřebuje ke svému provozu funkční akumulátor.
Ačkoliv je akumulátor nejvíce využíván k uvedení motoru do provozu, tedy k nastartování, jsou jeho funkce samozřejmě obsáhlejší. Napájí elektrickou soustavu vozidla v době, kdy motor nepracuje, ale i v době, kdy je motor v běhu a soustavu napájí alternátor. Akumulátor je pak připraven vykrýt případnou špičku vzniklou zapnutím spotřebiče s velkým proudovým náběhem. Přesto nejvíce pociťujeme špatnou kondici akumulátoru právě při startování.
Moderní akumulátory jsou konstruované jako stále méně a méně údržbové. Není tedy nutné kontrolovat hladinu elektrolytu, není třeba dolévat destilovanou vodu ani roztok kyseliny a měřit Ph elektrolytu. Stále je však nutné nějakou péči akumulátoru věnovat.
Předně stále platí, že by se akumulátor měl udržovat v suchu a čistotě. Jeho kontakty by měly být lehce namazané tukem a připojovací svorky k nim dobře dotažené. A akumulátor by se měl udržovat v dostatečně nabitém stavu, což bývá problém zejména u vozidel, jezdících na krátké vzdálenosti, při kterých se akumulátor nestačí od alternátoru dobít na hodnotu před nastartováním. Po několika takových jízdách může hodnota nabití klesnout natolik, že akumulátor již není schopen motor znovu nastartovat.
Jelikož zdaleka ne každé vozidlo je vybaveno diagnostikou akumulátoru, je v našem sortimentu několik testerů, jež jsou schopné během několika vteřin sdělit v jakém stavu akumulátor je. Jednodušší provedení má hlášení výsledků formou třech barevných LED diod, složitější testery již disponují i připojitelnou zátěží a akumulátor prověří i při velkém energetickém výdaji.
Zjistíte-li, že Váš akumulátor vyžaduje dobití, je tu pro Vás sortiment nabíječek a také udržovacích zdrojů. Ty jsou vhodné například pro skladování akumulátoru mimo vozidlo, například pokud se s vozem mimo sezónu nejezdí, nebo jsou vhodné k udržování staršího akumulátoru v zimním období v plném nabití i při parkování.
Velmi vhod může přijít i nabíječka s funkcí START. Je to přesně pro ty případy, kdy má akumulátor už nějaký ten pátek provozu za sebou a k tomu přes noc přijdou třeba první mrazíky. Pak majitel vozu hodně pospíchá, přiběhne ráno k autu, otočí klíčkem, motor se jen líně dvakrát převalí a konec. Pokud majitel nechce běžet na zastávku hromadné dopravy, má dvě možnosti. Buď vytáhne klasickou nabíječku a počká si 30 minut nebo i hodinku, než se akumulátor oživí, nebo vyndá nabíječku s funkcí START, přes ni motor nastartuje a oživení akumulátoru nechá na alternátor při jízdě. Každopádně s touto nabíječkou jede hned.
Zejména servisy, autobazary, správci větších vozových parků, případně i garážoví nadšenci ocení nabíječky z řady PROFI. Nabíječky jsou vybaveny velkým transformátorem, schopným dodávat až 40 amper pro nabíjení a až 400 amper pro startování. Disponují i napětím 24V pro elektrické rozvody nákladních vozidel a traktorů. Propojovací kabely jsou velkého průřezu a z kvalitní mědi.
Oddělení údržby autobaterií má také spoustu doplňků usnadňujících servisní práce na údržbových i bezúdržbových akumulátorech. Najdete zde i sady k napájení řídící jednotky při odpojení akumulátoru od elektrické soustavy vozidla.